صفحه اصلی > مطالب مفید 
پوست و آلودگی هوا تاریخ ثبت : 1401/09/15
طبقه بندي : ,,
عنوان : پوست و آلودگی هوا
متن کامل :

متاسفانه آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم پیش رو در کشورمان است که در کمال تاسف بیشتر اخیرا تنها مختص به فصول سرد سال نبوده و عملا در تمامی فصول با شدت های مختلف زندگی هم میهنان عزیز را تحت تاثیر قرار می دهد. پوست هم به عنوان بیرونی ترین ارگان بدن متاثر از آلودگی هوا و در مواجهه با آلاینده های مختلف دچار صدمات و آسب های گوناگونی می گردد.

تغییر ویژگیهای عملکردی پوستی به ویژه افت خاصیت حفاظتی و نفوذناپذیری پوست یکی از اثرات مهم و مخرب آلاینده های محیطی بر روی این ارگان می باشد. در اثر افت عملکرد حفاظتی پوست در این شرایط، امکان بروز یا تشدید بسیاری از بیماری های جلدی وجود دارد. میزان این آسیب به شدت آلودگی هوا و مدت زمان مواجهه با آلاینده ها بستگی دارد و مسلم هست در صورت تشدید آلودگی و افزایش روز های آلوده این آسیب ها بیشتر خواهد شد. در ضمن انواع مختلف آلاینده ها از ذرات ریز معلق گرفته تا انواع موادشیمیایی موجود در هوای آلوده می تواند به روش های مختلف از جمله تولید و آزادسازی رادیکالهای آزاد باعث بروز آسیب پوستی و تشدید بیماری های مختلف پوستی گردد.

تشدید خشکی پوست و بروز یا عود ضایعات اگزمایی در مواقع آلودگی هوا و مواجهه با آلاینده های محیطی بسیار شایع است. این حالت به ویژه در افرادی که زمینه حساسیت های پوستی را دارند، بیشتر مشکل ساز است و می تواند باعث عود یا تشدید حساسیت پوستی زمینه ای گردد. آلودگی هوا در بروز یا تشدید طیف وسیعی از بیماری های پوستی از جمله آکنه، ریزش مو، پسوریازیس، بروز برخی سرطان های پوستی و عفونت های جلدی با روش ها و مکانیسم ها مختلف تاثیرگذار هست.

توصیه کلی جهت پیشگیری و کاهش آسیب های جلدی در مواقع تشدید آلودگی هوا اجتناب از قراگرفتن در محیط های باز، شستشوی پوست با شوینده های مناسب، استفاده از ترکیبات مرطوب کننده و ضدآفتاب می باشد. در صورت بروز و تشدید بیماری های پوستی نیز درمان مناسب تحت نظر متخصص پوست پیشنهاد می گردد.

نویسنده : دکتر رضا رباطی
تعداد نمایش : 587 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564