صفحه اصلی > مطالب مفید 
تعیین میزان دقیق آهن بدن با فناوری نانو تاریخ ثبت : 1399/03/11
طبقه بندي : ,,
عنوان : تعیین میزان دقیق آهن بدن با فناوری نانو
متن کامل :

نانوپیمایشگری ساخته شده که می‌تواند با هزینه کم و به‌صورت غیرتهاجمی فقدان تعادل آهن در سلول‌ها را مشخص کند.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، فقدان تعادل در آهن بدن می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلفی شود، کاهش سطح آهن یا افزایش میزان آهن بدن منجر به شرایطی می‌شود که در نهایت بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، سرطان، پارکینسون و آلزایمر را به همراه دارد.
هموکروماتوز یکی از شایعترین بیماری‌های ارثی در استرالیا بوده که دفتر آمار این کشور ابتلای تقریبا ۷۸۰ هزار نفر به کم‌خونی را گزارش می‌دهد.
پوریا لسانی، دانشجوی دکتری مهندسی زیست‌پزشکی و سفیر دانشجویی موسسه سیدنی‌نانو که زیر نظر هلا ظریقت و زوفو لو کار می‌کند، موفق به توسعه پیمایشگر زیست‌نانویی چندکاره شده‌است که به محققان اجازه می‌دهد تا با دقت بالا میزان اختلال آهن در سلول‌ها، بافت‌ها و سیال‌های بدن را در مقیاس‌های یک هزارم میلی‌مولار شناسایی کند.
این حسگر با حساسیت بسیار بیشتر از آزمایش خون می‌تواند عمل کند و برای تشخیص اختلالات آهن و تعیین غلظت‌های بسیار کم و زیاد آهن در سلول قابل استفاده است.
با استفاده از این فناوری، که بر نانوزیست‌پیمایشگر فلورسانت کربنی مبتنی است، امکان تشخیص دقیق‌ بیماری قبل از شروع علائم و به‌طور بالقوه امکان درمان زودهنگام را نیز فراهم می‌شود. این روش، کاملا غیرتهاجمی بوده و به‌صورت تزریق زیرپوستی انجام می‌شود.
لسانی می‌گوید: بیش از ۳۰ درصد از مردم جهان با فقدان تعادل آهن در بدن زندگی می‌کنند که به مرور منجر به بیماری‌هایی می‌شود.
روش‌های فعلی آزمایش آهن می‌تواند پیچیده و وقت‌گیر باشد اما با این روش جدید که یک روش تست پوستی حساس و مقرون به صرفه است می‌توان آهن را در سلول‌ها و بافت‌ها تشخیص داد.
وی می‌افزاید: جدیدترین آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که این روش می‌تواند یون‌های آزاد آهن را با حساسیت بالایی شناسایی کند. این پیمایشگر چندکاره را می‌توان برای تصویربرداری از عمق بافت مورد استفاده قرار داد.
محققان از این روش برای تصویربرداری از بافت حیوانات استفاده کردند، به طوری که نانوپیمایشگر به بخش عمیق پوست وارد شده و تصویربرداری صورت می‌گیرد.

نویسنده : ستاد فناوری نانو
تعداد نمایش : 4130 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564