صفحه اصلی > مطالب مفید 
ریزش مو تیپ مردان ارثی تاریخ ثبت : 1398/08/01
طبقه بندي : ,,
عنوان : ریزش مو تیپ مردان ارثی
متن کامل :



ریزش مو تیپ مردان یا همان آپوپسی آندروژنیک شایعترین نوع ریزش مو است که بعد از دوران بلوغ با ریزش مو در ناحیه گیجگاه شروع می شود . سپس ناحیه وسط سر و پیشانی درگیر می شود. در این نوع ریزش مو فولیکولهای مو به هورمون آندروژن به صورت ژنتیکی حساسیت بیشتری نشان می دهد و موهای انتهایی نازک شده و به موهای کرکی نازکی تبدیل می شوند که شروع به ریزش می کنند.

هورمون مردانه تستوسترون توسط آنزیم دوکتاز به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود که این هورمون نقش اساسی را در نازک شدن موها و ریزش مو دارد و اگر سطح آن در خون و یا پوست کاهش یابد میزان میتیاتوری شدن موها کاهش می یابد.
شایعترین الگوی ریزش در نوع مردانه یا ارثی به صورت ریزش مو ناحیه گیجگاه با حفظ موهای ناحیه پیشانی است اگرچه درصد افراد ناحیه پیشانی و وسط سر درگیر کرده و طاسی کامل دراین نواحی به وجود می آمد.
معمولاً برای تشخیص این نوع ریزش مو نیاز به انجام هیچگونه آزمایشی نیست و در صورت انجام آزمایش نیز سطح هورمونها نرمال است و حساسیی گیرنده های هورمونی مو نسبت به هورمون مردانه افزایش یافته است . تشخیص بر اساس سابقه خانوادگی ، سن شروع ریزش مو (بعد از بلوغ) و الگوی ریزش است

i2

درمان :

تاکنون دو دارو برای درمان ریزش موی تیپ مردانه توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تائید رسیده است که شامل محلول مینوکسدیل موضعی 2 یا 5 درصد و قرص خوراکی فیناسترایه (Finstride) است .
محلول مینوکسیدل روزانه دو بار و هر بار 1 سی سی از آن در ناحیه درگیر ریزش مو استعمال می شود. در شروع درمان امکان دارد بیمار احساس نماید که ریزش بیشتر شده است که در عرض 8 – 6 هفته متوقف می شود.
عوارض جانبی موضعی محلول شامل تحریک خفیف و خشکی در ناحیه درگیر است که با ادامه مصرف بهتر خواهد شد ولی در بعضی از بیماران میزان تحریک تمامی آنقدر زیاد است که مجبوربه قطع دارو می شویم .
قرص فیناستراید ، تیپ دو هورمون ردوکتاز 5 را مهار کرده در نتیجه میزان هورمون دی هیدروتستوسترون کاهش می یابد و در تحقیقات ثابت شده که در بیش از 90% افراد بعد مصرف 5 سال ریزش مو متوقف شده و در 65% افراد نیز باعث رشد مجدد موها شده است .

i4      i3
استفاده دائم از قرص فیناستراید و معلول مونوکسید برای رشد مجدد موها ضروری است و در صورت توقف مصرف داروها ، ریزش مجدد موها شروع خواهد شد.
از روشهای دیگر درمان جایگزین کردن مو با پیوند مو و همچنین جراحی Scalp reduction است که در مقاله کاشت مو توضیح داده خواهد شد.

نویسنده : دکتر ایمانی
تعداد نمایش : 3678 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564