صفحه اصلی > صفحهات > مقالات علمی  > مقالات علمی  
مقابله با نشانه های زودرس پیری. تاریخ ثبت : 1395/08/12
طبقه بندي : ,,
نام مقاله : مقابله با نشانه های زودرس پیری.
متن مقاله :

 

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که معمولا با شروع روزهای گرم سال برای افراد پیش می‌آید، ناراحتی‌های پوستی ناشی از تماس مداوم با نور آفتاب یا تعریق بیش از اندازه، به‌خصوص در ناحیه پاهاست. بسیاری از خانم‌ها و آقایان عادت دارند در فصل تابستان، کفش یا صندل خود را بدون جوراب بپوشند، در حالی که به این هشت دلیل، پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب توصیه نمی‌شود:

۱-  جنس پوست پا به‌گونه ‌ای نیست که برخورد سطحی نور آفتاب با آن چندان نگران‌کننده باشد اما اگر تماس نور آفتاب با پوست روی پا زیاد و مداوم باشد، جذب اشعه‌های مضر نور خورشید می‌تواند برای پوست دردسرساز شود.

۲-  قرار گرفتن پوست روی پا و کناره‌های آن در معرض آفتاب می‌تواند باعث تیره و خشک شدن تدریجی پوست این قسمت‌های بدن شود.

۳-  وقتی کفش یا صندل خود را بدون جوراب پا می‌کنید، تماس انواع آلاینده‌ها، آلودگی‌های محیطی و گرد و خاک با پوست پا بیشتر می‌شود و در نتیجه، پاها نیاز بیشتری به شستشو در طول روز پیدا می‌کنند.  شستن مکرر و بیش از اندازه پاها، به‌خصوص در افرادی که پوست خشکی دارند هم باعث خشک و زشت شدن پوست آن می‌شود.

۴-  نپوشیدن جوراب باعث افزایش تماس پوست کف پا با مواد مصنوعی کف کفش می‌شود. این مساله می‌تواند زبری و ترک پوست کف پا و پاشنه‌ها را در افرادی که مستعد ترک و خشکی هستند، به دنبال داشته باشد.

۵-  ابتلا به آلرژی‌های تماسی در اثر تماس مستقیم پوست پا با رنگ و مواد مصنوعی کفش‌ها هم می‌تواند از دیگر عوارض نپوشیدن جوراب باشد.

۶-  استفاده از جوراب‌های نخی بدون رنگ، می‌تواند هم باعث جذب عرق پا و پیشگیری از خیس شدن پاها و کفش‌ها شود، هم جلوی تماس مستقیم پوست با مواد و رنگ‌های موجود در کفش‌ها و آلرژی تماسی ناشی از آن را بگیرد و هم از تابش مستقیم نور آفتاب به سطح پاها پیشگیری کند.

۷-  رسیدگی به پوست پاها در فصل تابستان با شستن و نرم کردن آنها با کرم‌های نرم‌کننده هم می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت و زیبایی پاها کند.

۸-  افرادی که در فصل تابستان کمتر جوراب می‌پوشند و عادت به دوزانو یا چهارزانو نشستن دارند، بیشتر در معرض پینه و ضخیم‌شدن پوست قوزک پا قرارمی‌گیرند. برای پیشگیری از ایجاد این مشکل، پوشیدن جوراب، چرب کردن پوست قوزک پا با کرم‌های نرم‌کننده و پرهیز از ایجاد تماس و اصطکاک مداوم بین پوست قوزک پا با فرش و موکت توصیه می‌شود. البته ضخیم شدن پوست آرنج و زانوها در اثر پوشیدن شلوارهای کوتاه یا بلوزهای آستین‌کوتاه در فصل تابستان هم بیشتر می‌شود. به‌همین دلیل در منزل، لباس‌های نخی و سبک که زانوها و آرنج‌هایتان را هم پوشش بدهد، بپوشید. چرب نگه داشتن پوست آرنج و زانوها و گاهی استفاده از کرم‌های لایه‌بردار بسیار سبک هم می‌تواند جلوی ضخیم شدن پوست را بگیرد.

 

دکترمحمد گلشنی- متخصص پوست

www.mohammadgolshani.com

مسئولیت مطالب نوشته شده برعهده نویسنده است

نویسنده : دکترمحمد گلشنی- متخصص پوست
تعداد نمایش : 3558 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564