صفحه اصلی > صفحهات > مقالات علمی  > مقالات علمی  
F.U.T , F.U.E چیست تاریخ ثبت : 1395/08/12
طبقه بندي : ,,
نام مقاله : F.U.T , F.U.E چیست
متن مقاله :

- لطفاً بفرمائید روشهای مطرح پیوند مو F.U.T , F.U.E چیست، چه تفاوت هایی دارند؟ و پیوند موی بدون بخیه و پانسمان کدام نوع است؟
در مقدمه باید بگویم که سه شرط اصلی در یک پیوند موی موفق وجود دارد:
1- ظاهر کاملاً طبیعی به طوری که توسط بقیه افراد تشخیص داده نشود.
2- حداقل آسیب به گرافتها وارد شود به طوری که درصد زیادی از آنها بتوانند رشد کنند.
3- بدون ایجاد اسکار در ناحیه گیرنده و دهنده مو.
در روش
F.U.E گرافتهای کاشته شده توسط یک پانچ 1 میلی متری از پشت سر برداشته می شوند و سوراخهای کوچکی بین موها به جا می ماند به طوری که احتیاج به بخیه ندارند. و به همین جهت به عنوان پیوند موی بدون بخیه و پانسمان معروف است.
ولی در روش
F.U.T یک نوار باریک به پهنای 1 تا 2 سانتیمتر از ناحیه پشت سر برداشته شده و زیر دید استریومیکروسکوپ به واحدهای فولیکولی تقسیم می شود. در این روش محل برداشت نوار بایستی حتماً بخیه زده شود.

2- آیا اسکار باقی مانده در روش F.U.E با روش F.U.T متفاوت است؟
در روش
F.U.T در صورتی که فرد مشکل خاصی در ترمیم زخم نداشته باشد یک خط ظریف از بخیه به جا می ماند که به راحتی توسط موهای اطراف پوشیده می شود. در روش اکسترکشن ممکن است 1000 اسکار ریز بین موهای پشت سر ایجاد شود بیشتر افراد داشتن یک خط بخیه ظریف را به هزار اسکار ریز ترجیح می دهند.

3- در روش اکسترکشن (F.U.E) فولیکولها چگونه خارج می شوند؟
روش برداشت گرافت در روش
F.U.E به این صورت است که ابتدا با پانچ 1 میلی متری فولیکولار یونیتها از اپیدرم تا نیمه درم از بافتهای اطراف جدا می شوند و با استفاده از فورسپس کششی به گرافت وارد می شود تا آن را به طور کامل از بقیه مسیر جدا کرده و خارج کند.
مشکل اصلی ایجاد شده حین برداشت فولیکولها در روش اکسترکشن افزایش قطع شدن فولیکولها و آسیب وارده به آنهاست چون موها در واحدهای 1 تا 4 تایی رشد می کنند و طرز قرار گرفتن واحدهای فولیکولی مو به طور طبیعی این گونه است که مانند یک خوشه واژگون گندم بوده به طوری که موهای موجود در یک واحد در بالا در کنار یکدیگرند و در پایین ناحیه درم از یکدیگر فاصله می گیرند و هر واحد با یک زاویه خاص نسبت به اپیدرم قرار گرفته است بنابراین به هنگام برداشت واحد فولیکولی زاویه پانچ در تمام مسیر بایستی به موازات فولیکول پایین رود و چون در ناحیه انتهای درم از یکدیگر فاصله می گیرند اگر تا انتهای مسیر پانچ پایین رفته و برش دهد درصد زیادی از فولیکولها (حداقل 30 درصد) از انتها قطع می شوند.
به منظور کاهش این درصد قطع، پانچ تا نیمه درم پایین رفته و بقیه مسیر با کشش فور سپس جدا می شود باز هم مشکل بزرگی در این قسمت وجود دارد چرا که اگر جنس درم محکم نباشد گرافت به هنگام کشش پاره شده و فولیکولها قطعه قطعه می شوند.

4- آیا همه افراد می توانند کاندید خوب این روش باشند و پزشک چگونه کاندید مناسب را تعیین می کند؟
افراد خاصی کاندید مناسب این عمل می باشند که استحکام پوست سر آنها به اندازه ای باشد تا با این مشکل مواجه نشوند حتی در این افراد قطع عرضی واحدها تا 15 درصد گزارش شده است.
برای انتخاب بیمار از تستی به نام
Fox test استفاده می شود به این صورت که 5 تا 6 پانچ به طور آزمایشی از پشت سر بیمار برداشته می شود و زیر دید استریو میکروسکوپ از نظر میزان قطع گرافتها و استحکام درم بررسی می شود و همچنین برای بررسی بیشتر آسیبهای بافتی وارده در اثر کشش، آزمایشات هیستولوژیک روی آنها انجام می شود.
در صورتی که تمام واحد فولیکولی سالم خارج شود نمره 1 به کاندید عمل داده می شود و در صورتی که بیشتر قسمتهای آناتومیک واحد سالم خارج شود و کمتر از 20 درصد قطع شدن در انتهای فولیکول ایجاد شود و مقدار زیادی از چربی پایین واحد قطع شده باشد نمره 2 داده می شود. نمره 1 و 2 کاندید بالقوه این عمل می باشند و تست آنها مثبت است نمرات بالاتر کاندید مناسب نبوده و تست آنها منفی است. بطور کلی 25 درصد کاندید عالی و 35درصد کاندید خوب این عمل هستند بنابراین این عمل مناسب همه افراد نیست. تحقیقات نشان داده که در صورتی که ضخامت
Dermal sheath فولیکولها کم باشد و نسبت الاستین به کلاژن آن بیشتر باشند تست فاکس مثبت می شود این لایه از فولیکول باعث محکم چسبیدن مو به ناحیه درم شده و از آسان کنده شدن موها جلوگیری می کند.

5- آیا در روش F.U.T نیز قطع شدن و آسیب فولیکولها به اندازه روش اکسترکشن می باشد؟
در روش F.U.T تقسیم گرافتها تحت بزرگنمایی استریو میکروسکوپ انجام می شود و احتمال قطع عرضی واحدها به 5 درصد کاهش می یابد بنابراین گرافت بیشتر برای کاشت به دست می آید و آسیب های وارده به گرافتها در اثر کشش در این روش وجود ندارد پس درصد رشد آنها افزایش یافته و موها با تراکم بیشتری رشد می کنند.

6-  بطور کلی چه افرادی کاندید مناسب F.U.E می باشند؟

الف- کسانی که پوست سر آنها بسیار سفت باشد به طوری که با برداشت یک نوار با حداقل پهنا باز هم بخیه با کشش زیاد زده شود و اسکار پهنی به جا می ماند این افراد در صورتی که تست فاکس آنها مثبت باشد بهتر است از روش F.U.E استفاده کنند

ب-  افراد نظامی که مجبورند همیشه موهایشان را کوتاه نگه دارند.
پ- برای ترمیم ابرو و یا قسمت کوچکی از سر که نیاز به گرافت زیاد ندارد

ت-  کسانی که ترمیم زخم آنها به خوبی انجام نمی شود و با استفاده از بهترین تکنیکها باز هم اسکار پهنی به جا می ماند

7- بطور کلی مزایا و معایب روش F.U.E و F.U.T چیست؟
فواید روش F.U.E درد بعد از عمل کمتر، نداشتن بخیه، اسکار پشت سر نمایان نیست، ترمیم اسکار سریع تر است و مضرات روش F.U.E، درصد بالای برش عرضی فولیکولها، آسیبهای میکروسکوپیک به گرافت و کاهش درصد رشد آنها است و همه افراد کاندید مناسب نمی باشند.
تنها مشکل زیبایی روش F.U.T احتمال ایجاد اسکار ناحیه دونور می باشد که با استفاده از تکنیکهای علمی می توان این اسکار را به حداقل رساند. از جمله این تکنیکها روش نیلفروش متد می باشد در این متد با رعایت نکات خاص حین برداشت دونور و بخیه زدن و استفاده از لیزر، اسکار باقی مانده بسیار ناچیز بوده به طوری که توسط موهای اطراف پوشیده می شود.

نویسنده : دکترمحمدعلی نیلفروش زاده- متخصص پوست www.drnilforoushzadeh.ir
تعداد نمایش : 3553 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564