صفحه اصلی > صفحهات > مقالات علمی  > مقالات علمی  
پله آخر درمان جوشهای صورت تاریخ ثبت : 1395/08/12
طبقه بندي : ,,
نام مقاله : پله آخر درمان جوشهای صورت
متن مقاله :

- امروزه تا کسی برای مشکل جوشهایش دنبال راه حلی می گردد همه ایزوترتینوئین را پیشنهاد می دهند. از افراد عوام گرفته تا پزشکان به راستی چه کسی مجوز دارد که پیشنهادی این چنین بدهد؟ قطعا این درمان پله آخر درمان جوشهای صورت می باشد و برای موارد آکنه یا ندولوکیستیک انیکاسیون دارد. واقعیت این است که علت آکنه مولتی فاکتوریال است و چند فاکتور در بروز آن دخالت دارد. ایزوترتینوئین (Accuntane) تنها درمانی است که بر فاکتورهای اصلی موثر در آکنه اثر میکند. این دارو باعث کاهش تولید سبوم، کومدوژنز و کاهش کلونیزاسیون باکتری پروپیون آکنه و اثر ضد التهابی می گردد. این دارو ابتدا فقط برای آکنه های شدید ندولوکیستیک تجویز می شد ولی بتدریج موارد کاربرد بیشتری پیدا کرد از جمله در بیماری روزاسه، فولیکولیت های گرم منفی، هیدرآدنیت چرکی، فولیکولیت گرم منفی، آکنه واسکولیتی، سلولیت پوست سر و... و تشخیص مورد تجویز آن باید توسط متخصص انجام شود.

2- یعنی دیگر متخصصان و یا پزشکان عمومی هم می توانند تجویز کنند؟ همانطور که ذکر شد موارد کاربرد این دارو متعدد است و علاوه بر کاربرد در آکنه های ندولوکیستیک، در دیس مورفوفوبیا (Dys morphohobia)، آکنه هایی که تمایل به ایجاد اسکار دارند و مواردغیر از آکنه نیز دارد. بنابراین تجویز باید توسط پزشکی انجام شود که بتواند این موارد را تشخیص دهد. ظاهرا بیمه ها هم در مورد تجویز این دارو دستورالعمل های خاصی دارند.

3- اکوتان عوارضی مثل نازایی، کاهش میل جنسی و یا عوارضی روی دیگر دستگاههای بدن ندارد ؟ لطفا در این مورد توضیح بدهید. آیا طول مدت درمان باید ممتد باشد و یا باید دوره ای مصرف کرد و دوره ای را استراحت نمود و دوباره شروع کر د؟
ایزوترتینوئین عوارض متعددی دارد. بخصوص اینکه بسیار تراتوژن است و مصرف آن در دوران بارداری باعث آسیبهای جدی جنین می گردد. 50% بارداری در حین مصرف این دارو منجر به سقط می گردد و در نیمی از موارد باقیمانده هم باعث تولد نوزاد با نواقص قلبی عروقی و یا اسکلتی می گردد.تغییرات خلقی مثل افسردگی در شروع درمان با این دارو معمول است که هنوز در این موارد رابطه منطقی پیدا نشده است. بیشتر عوارض جانبی این دارو در طی درمان تداخلی با روند درمان بیمار ندارد و قابل تحمل است.

از جمله آنها تشدید آکنه در شروع درمان است که در 6% افراد دیده می شود که با مصرف پردنیزولون خوراکی به مدت تقریبا 6 هفته قابل بهبودی است. عوارض جلدی مخاطی نیز از عوارض شایع این دارو است که با خشکی لب و پوست و گاهی بروز درماتیت و حتی زخم همراه است که با استفاده از مرطوب کننده ها و نرم کننده های لب تا حدودی بهتر می شود. البته در صورت بروز زخم باید از کرمهای حاوی آنتی بیوتیک استفاده کرد تا زخم عفونی نشود. خشکی مخاط چشم و بینی نیز با استفاده از کرمهای مخصوص قابل بهبودی است.اثرات مضر این دارو بر احشاء داخلی غیر معمول است و بیشتر شامل سردرد است. سردرد عارضه افزایش فشار داخل مغزی است که البته خوش خیم بوده و غیر شایع است.

عارضه دیگر درد مفاصل و عضلات است که با استفاده از مسکن قابل بهبودی است.با توجه به شواهدی که نشان می دهد این دارو بر فعالیت آنزیمی کبد و لیپیدها دارد اندازه گیری این فاکتورهای در خون لازم است و در افراد در معرض خطر مثل دیابتی ها و افراد با سابقه فامیلی افزایش چربی خون باید تکرار شود.ولی این دارو باعث نازایی و یا کاهش میل جنسی نمی شود. درمان به مدت 6-4 ماه باید ادامه پیدا کند و نشان داده شود که 5-3 سال پس از درمان فرد بدون آکنه باقی می ماند ولی معمولا یکبار درمان کافی نیست و عود نیز در بعضی موارد دیده می شود. بهتر است دوز شروع و دوره مصرف آن با پاسخ به درمان تعیین شود. در بعضی مقالات مطرح شده که درمان با دوز کم به مدت 9 ماه و حتی تا یکسال ادامه پیدا کند.

4- تداخلی با بارداری خانمها ندارد آیا اگر قصد بچه دار شدن نداریم می توانیم ایزوترتینوئین استفاده کنیم؟ همانطور که ذکر شد این دارو به شدت بروز نواقص جنین می شود. بنابراین وجود تست بارداری منفی در شروع درمان لازم است و درمان معمولا در روز اول یا دوم پریود شروع می شود. خانمها در سنین بارداری باید کاملا در این زمینه تحت مشاوره قرار بگیرند و از خطرات این دارو بر جنین کاملا آگاه باشند. در آمریکا وجود 2 تست بارداری منفی قبل از شروع درمان و هر ماه پس از آغاز درمان لازم است و حداقل باید در طی دوره درمان و 1 ماه پس از آن از دو روش مطمئن بارداری استفاده شود.

5- آیا این یک درمان قطعی است و روی همه افراد جواب می دهد. اگر چنین نیست پس چرا از این روش برای همه یکسان استفاده می شود؟ این درمان در 70% موارد باعث بهبودی کامل می شود ول در بقیه موارد ممکن است درمان طولانی تری لازم باشد و یا اصلا پاسخ به درمان دیده نشود که علل متفاوتی از جمله اختلالات هورمونی و...می تواند داشته باشد و تا زمانیکه مشکل اصلی وجود دارد درمان ایزوترتینوئین کفایت نمی کند

6-  پس با توجه به عوارضی که ذکر شد به نظر می رسد باید از مصرف این دارو ترسید، آیا چنین است؟ واقعیت این است که باید عوارض جانبی را در نظر داشت ولی اثرات سودمند این دارو نیز قابل اغماض نیست و بهتر است این دارو طبق نظر پزشک مصرف گردد که با کنترل آزمایشات لازم و عوارض جانبی، بتوان اثرات سودمند این دارو را تجربه کرد

دکترمحمدعلی نیلفروش زاده- متخصص پوست

www.drnilforoushzadeh.ir


مسئولیت مطالب نوشته شده برعهده نویسنده است

 

نویسنده : دکترمحمدعلی نیلفروش زاده- متخصص پوست
تعداد نمایش : 3854 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564