صفحه اصلی > صفحهات > مقالات علمی  > اعمال جراحی و زیبایی شایع  
مراقبت از پوست در فصل زمستان تاریخ ثبت : 1395/08/12
طبقه بندي : ,,
نام مقاله : مراقبت از پوست در فصل زمستان
متن مقاله :

 

ممکن است سرمای بیرون برای شما خوشایند باشد، اما پوست شما قادر به تحمل آن نیست.در بسیاری از افراد، یک روز سرد آفتابی زمستان، سرخی گونه ها را به همراه دارد. آنها دچار خشکی ناراحت کننده ای روی پوست صورت، دستهاو پاهای خود می شوند. برای برخی افراد هم این مشکل چیزی بیشتر از احساس خشکی و خشنی است. پوست آنها بسیار خشک شده و در نتیجه باعث پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و حتی اگزما (در پوست هایی که ملتهب می شوند) می گردد.
به محض این که وسایل گرمایی را در خانه روشن می کنید، پوست شما شروع به خشک شدن می کند. و هیچ فرقی ندارد که گرمای خانه خود را از چه طریقی تأمین می کنید.آشنایی با روش های مراقبت از پوست در فصل زمستان کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد بیماری های پوستی می کند.
با وجود آسمان ابری در زمستان نباید ازاشعه UVغافل بود. به خصوص هنگام ورزش‌هایی مثل اسکی و کوهنوردی چون برف و یخ منجربه انعکاس بیشتر اشعه مضر خورشید می‌‌شود و سوختگی پوست را تشدید می‌کند.
بنابراین لازم است، پوست صورت و گوش‌ها با کرم ضدآفتاب، محافظت شوند و باید دقت داشت که دست‌ها، پاها و بینی در فصل زمستان به شدت در معرض آسیب هستند. پوست چه در تابستان و چه در زمستان در برابر اشعه  uvباید محافظت شود، چون اشعه  UV سبب پیری پوست و وارد آمدن آسیب به پوست می‌شود. همچنین با توجه به اینکه جریان خون در دست‌، پا، گوش، بینی و تمام قسمتهای پوست در هوای سرد کاهش می‌یابد، بازسازی قشر رویی پوست افت می‌کند و مکانیزم ترمیم و حتی دفاع، کاهش می‌یابد. به این ترتیب خطر ابتلا به ویروس (زگیل)، قارچ‌ها و باکتری‌ها افزایش پیدا می‌کند. در زمستان بیماری‌های قارچی، خشکی، خارش، شکننده بودن پوست، شوره سر، پوسته‌پوسته شدن و تغییر رنگ ناخن‌ها نسبت به تابستان بیشتر می‌شود. بخش‌های بدون پوشش که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند از جمله صورت، دست‌ و لب‌ها به مراقبت‌های حمایتی بیشتری نیاز دارند و فقدان چربی آنها باید جبران شود. توجه داشته باشید که مصرف روزانه 5/1 تا ۲ لیتر آب، چای، جوشانده‌های گیاهی، میوه‌های تازه و سبزیها، رطوبت و ویتامین‌ها و عناصر کمیاب را به پوست می‌رساند. البته بهتر است نوشیدنی‌ها، کم‌کالری و بدون کافئین باشند. اگر خواستار پوستی زیبا و سالم هستید، بد نیست بدانید؛ فرآورده‌های لبنی و ماهی برای پوست بسیار مفیدند و مرکبات، فلفل و کیوی تقریبا ویتامین cبدن شما را تامین می‌کند و پوست را در برابر تاثیرهای مضر بیرونی، مقاوم می‌سازد.
پس برای مراقبت از پوست خود و مرطوب و سالم ماندن آن در روزهای سرد زمستان این نکات پیشنهادی رادر نظر بگیرید:
1- بیشتر از مرطوب کننده ها استفاده کنید.
شما ممکن است از مرطوب کننده ای استفاده کنید که تنها مناسب بهار و تابستان است. اما همان گونه که فصل و وضعیت آب و هوا تغییر می کند، مراقبت های معمولی پوست نیز تغییر می کند. کرم مرطوب کننده ای را بیابید که پایه اصلی آن به جای آب، روغن باشد. زیرا روغن بر روی پوست لایه ای محافظ ایجاد می نماید که نسبت به کرم یا لوسیون، رطوبت بیشتری در خود نگه می دارد.
اما با این حال روغن ها را نیز باید با احتیاط انتخاب کرد. زیرا همه آنها برای صورت مناسب نیستند.شما می توانید از لوسیون هایی که رطوبت را به خود جذب می کند، استفاده کنید.
2- مصرف مداوم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
کرم ضدآفتاب فقط برای روزهای تابستان نیست. آفتاب زمستان همراه با تشعشعی که بر روی برف دارد، می تواند به پوستتان آسیب وارد کند. سعی کنید از ضدآفتابی با تاثیر عمیق برای صورت و دستها (اگر در معرض تابش آفتاب هستند) 30دقیقه پیش از خارج شدن از خانه استفاده کنید. در صورتی که به مدت طولانی در محیط بیرون هستید، بطور مداوم آن را تجدید کنید.
3- مراقب دستهای خود باشید.
پوست روی دستان شما از همه قسمت های بدن نازک تر است و غدد چربی کمتری دارد. این بدان معناست که مرطوب نگاه داشتن دستها، به خصوص در سرما و آب و هوای خشک مشکل تر است. این امر سبب به وجود آمدن خارش و ترک می گردد. زمانی که در محیط بیرون هستید از دستکش استفاده کنید. اگر از دستکشهای پشمی استفاده می کنید، برای جلوگیری از حساسیت های احتمالی که پشم ایجاد می کند، اول یک دستکش نخی به دست کنید.
4- از پوشیدن جوراب و دستکش مرطوب خودداری کنید.
دستکش و جوراب مرطوب می تواند باعث آسیب های پوستی نظیر خارش، ترک، سوزش یا حتی جوشهای ناشی از اگزما گردد.
5- از دستگاه بخور استفاده کنید.
سیستم های گرمایشی مرکزی و همینطور بخاریها، هوای گرم را درسراسر محیط خانه و دفتر کار شما پخش می کند. دستگاههای بخور باعث ایجاد رطوبت بیشتر در هوا می گردد که به جلوگیری از خشکی پوست کمک می کند.
چندین دستگاه بخور را در مکانهای مختلف خانه خود قراردهید تا رطوبت به طور یکسان درهمه جا منتشر شود.
6- برای سلامتی خود آب بنوشید،نه به خاطر پوستتان
ممکن است این جمله را بارها شنیده باشید: نوشیدن آب به جوان ماندن پوست کمک می کند. این جمله یک باور قدیمی است. آب برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است .
7- مواظب پوست پای خود باشید.
سعی کنید برای از بین بردن پوستهای مرده کف پا در فواصل معین از سنگ پا استفاده کنید. زیرا این کار به جذب سریع تر و عمیق تر مرطوب کننده هایی که مصرف می کنید بسیار کمک می کند.
8- لایه برداری را امتحان نکنید.
اگر پوست صورتتان خشک است، از مصرف لایه بردار های قوی، ماسکها، پاک کننده های الکلی و تند و تیز و همه چیزهایی که چربی های ضروری پوست را از بین می برند، خودداری کنید. درعوض، از شوینده های ملایم، پاک کننده های غیر الکلی و به جای ماسک هایی که رطوبت را از پوست می گیرند، ماسکهایی که «آبرسان عمیق» هستند، استفاده کنید.
9- با آب جوش حمام نگیرید.
به طور قطع، فرو رفتن درآب جوش پس ازفعالیت درهوای سرد، بسیار دل انگیز است. اما گرمای شدید دوش یا حمام آب داغ در واقع سبب از بین رفتن حفاظ چربی پوست می گردد که می تواند باعث کمبود رطوبت آن شود.

دکترمحمد گلشنی- متخصص پوست

www.mohammadgolshani.com

مسئولیت مطالب نوشته شده برعهده نویسنده است

نویسنده : دکترمحمد گلشنی- متخصص پوست
تعداد نمایش : 3558 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564