صفحه اصلی > صفحهات > مقالات علمی  > اعمال جراحی و زیبایی شایع  
بازسازی و جوانتر شدن پوست تاریخ ثبت : 1395/08/12
طبقه بندي : ,,
نام مقاله : بازسازی و جوانتر شدن پوست
متن مقاله :

 

بهبود سطح زندگی و رفاه اجتماعی و درخواست بیشتر مردم برای ترمیم، بازسازی و جوانتر شدن پوست و از طرف دیگر پیشرفت روزافزون علم پزشکی، سبب به کاربردن روش های جدید جراحی پوست و ترمیمی گشته است.یکی از مشکلاتی که در سنین بحران ساز یعنی سنین ازدواج مورد توجه جدی قرار میگیرد، ظاهر ناخوشایند آثار زخم های صورت است که عمدتا توسط جوشهای چرکی و عمیق صورت و همچنین در اثر عوامل دیگر مانند آبله مرغان و جراحات پوستی ناشی از ضربه و تصادفات یا بیماریهای دیگر به وجود می آید. عارضه عمده اینگونه موارد جنبه های اجتماعی روانی آن است که در بعضی از افراد جوانتر می تواند مخرب باشد.

این مساله در بدترین زمان ممکن از زندگی، که ظواهر شخصی و خودآگاهی در این مورد در اوج است، اتفاق می افتد. اگرچه جوشگاههای پوستی از نظر دیگران می تواند خیلی خفیف و نامشخص باشد، ولی با اینحال برای خود بیمار بسیار قابل توجه و باعث خجالت، ناراحتی و عصبی شدن می شود و حتی ممکن است باعث محروم شدن از وجهه اجتماعی توسط خود بیمار نیز بشود.

اینگونه افراد را نمی توان با این توصیه که بیماریشان کم اهمیت باشد، راضی کرد و اغلب بایستی به تقاضای آنها برای درمان پاسخ گفت. از آنجا که پیشگیری از ایجاد اسکار یا جوشگاه بسیار ساده تر از درمان آن است، لذا در اکثر موارد تاکید بر درمان طبی زودرس و تهاجمی و طولانی تا پایان بیماری می باشد. در جوش غرور جوانی اسکارها می توانند از سوراخهای کوچک که ممکن است با سوراخهای گشاد شده غدد چربی پوست اشتباه شوند، تا ضایعات آبله ای شکل بزرگ و عمیق، وجود داشته باشند این جوشگاهها یا اسکارها، می توانند صورت، پشت، سینه و حتی بازو را گرفتار کنند و می توانند فرورفته یا برآمده باشند.

در مورد انتخاب بهترین روش درمان یا مراحل درمان، در بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد. روشهای مختلف درمان اسکار، آکنه و جوشگاههای صورت عبارتند از: عمل تراشیدن پوست، استفاده از لیزر دی اکسید کربن، عمل جراحی برداشتن اسکار،برآمده کردن پوست و گرافت پوستی، تزریق مواد پرکننده اسکار وپیلینگ یا لایه برداری پوست.

این موارد را بر اساس شدت و گستردگی ناهنجاری پوست در فرد مبتلا و وضعیت اجتماعی و اقتصادی وی می توان انتخاب و اقدام مناسب را عملی کرد. یکی از روشهای متداول و مؤثر درمان در برطرف کردن زخم های صورت ناشی از جوش و غرور، آبله مرغان، اسکار جراحات پوستی، مواردی مثل خالکوبی، لکه های مربوط به سن و آفتاب و چین و چروک، سائیدن پوست یا به اصطلاح علمی "درم ابریژن" است. این روش اولین بار توسط دانشمند آلمانی آقای کرومه در 1905 شروع شد و در سال 1940 و 1950 توسط آقایان کورتین و بروک روش فعلی که استفاده از دستگاه موتور سمباده دار با حرکت دوار می باشد، توضیح داده شد. این روش یک دهه بعد، محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کرد و در این مدت کامل تر شد. در این روش به وسیله عمل تراش پوست، لایه سطحی پوست سائیده شده، در نتیجه لایه زیرین پوست که ظاهر صاف تر و شفاف تری دارد، جایگزین آن می شود.

همچنین لایه زاینده پوست تا مدت شش ماه بعد فعالتر بوده و سرعت رسیدن سلولهای عمقی پوست به سطح پوست بیشتر شده، کلاژن سازی در ناحیه دوم فعالتر شده و استحکام درم بیشتر می گردد. کلیه این اتفاقات باعث کم کردن عمق اسکارها و فرورفتگی های پوست یا از بین رفتن آنها می شود. استفاده از کرم های مخصوص که قبل از عمل باعث تحریک پوست و لایه برداری می شود، چند هفته قبل از عمل ضروری بوده و باعث سریعتر شدن ترمیم پوست پس از عمل سائیدن پوست می گردد.

قبل از عمل تراش پوست، داروهای آرام بخش، بی حس کننده موضعی توسط پزشک تزریق می گردد و این عمل، می تواند در بیمارستان، مراکز جراحی سرپایی یا حتی در مطب انجام پذیرد. جراح به وسیله یک دستگاه گردان با سرعت بالا که در سرآن سمباده یا برس مخصوص وجود دارد، با برداشتن لایه های فوقانی پوست موجب مسطح شدن پوست می شود. پس از عمل با پانسمان مخصوص روی پوست پوشانده شده وبعد از 2 تا 4 روز، پانسمان برداشته می شود و پس از دو هفته، بیمار می تواند با استفاده از وسایل ضد آفتاب به سرکار خود برود.

البته تا مدت شش ماه بیمار نبایستی در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد. بیمارانی که سابقه عفونت تب خال و یا سابقه عدم ترمیم زخم دارندو همچنین کسانی که قرص های اکوتان مصرف می نمایند، بایستی قبل از عمل به پزشک اطلاع دهند. شایعترین موارد استفاده از سائیدن پوست، به ترتیب برای درمان جوشگاه ناشی از آکنه، برطرف کردن لکه های پیری پوست، اسکار ناشی از عمل جراحی یا ضربه، برطرف کردن چروک پوست و برداشتن خالکوبی می باشد. سائیدن پوست روی اسکار ناشی از ضربه یا جراحی پوست تقریبا شش هفته پس از ایجاد آسیب، نتیجه کامل و عالی دارد. در برداشتن خالکوبی پوست توسط سائیدن پوست، نباید انتظار داشت که با یک بار، نتیجه کامل و عالی بدست آید و ممکن است 2 یا 3 بار این عمل تکرار شود. در مورد اسکار ناشی از آبله مرغان نیز عمل تراشیدن پوست شش هفته بعد از بهبود پاسخ می دهد.

عمل سائیدن پوست یک روش مناسب برای صاف کردن ناهمواریهای پوستی بجامانده از آکنه، اسکار عمل جراحی، ضربه یا تصادفات و برطرف کردن لکه های پیری پوست، خالکوبی و چروک صورت است. بعضی مواقع مجبور می شویم جوشگاههای بسیار عمیق پوست صورت را با عمل جراحی برداشته و محل را بخیه بزنیم. در برخی بیماران لازم است اسکارهای عمیق توسط تزریق کلاژن پر شده یا در بعضی موارد پیوند پوست از پشت گوش به ناحیه فرورفته پوست انجام گیرد.

انواع مختلف لایه برداری یا پیلینگ های مکرر پوست، به تنهایی یا همراه با عمل سائیدن پوست برای بهبودی جوشگاههای سطحی و التهابی پوست انجام می شود که این عمل اگر همراه با مصرف طولانی مدت اسیدهای رتینوئیک و ترکیبات آلفاهیدروکسی اسید باشد، بخصوص در افرادی با پوست سفید و روشن نتایج خوبی دارد. امروزه از لیزر دی اکسید کربن، در درمان اسکارهای پوستی نیز استفاده می شود که نتایج خوب بوده و با عمل سائیدن پوست قابل مقایسه است و عوارض آن نیز، محدود گزارش شده است.

دکترمحمدعلی نیلفروش زاده- متخصص پوست

www.drnilforoushzadeh.ir

مسئولیت مطالب نوشته شده برعهده نویسنده است

نویسنده : دکترمحمدعلی نیلفروش زاده- متخصص پوست
تعداد نمایش : 3655 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564