صفحه اصلی > صفحهات > مقالات علمی  > اعمال جراحی و زیبایی شایع  
لاک ناخن تاریخ ثبت : 1395/08/07
طبقه بندي : ,,
نام مقاله : لاک ناخن
متن مقاله :

دانستنی های لازم در مورد لاک ناخن: 

لاک ناخن که معادل انگلیسی آن Nail Lacquer و اصطلاح علمی آن Nail Polish است، فرآورده ای با مصارف زیبائی است که برای قرار دادن موقت    لایه ای رنگ دار بر سطح صفحه ناخن طراحی شده است و از رنگدانه هائی تشکیل یافته است که در ماده ی حلّال و فرّاری معلق شده اند و عناصری نیز در آن ترکیب شده اند که یک لایه ورقه ای بر سطح ناخن بوجود می آورند. بیشترین ماده تشکیل دهنده این لایه ی ورقه ای نیتروسلولز است که لایه ای براق و سفت که بر سطح ناخن می چسبد را ایجاد می کند. این لایه تقریباً برای اکسیژن نفوذپذیر است و اجازه تبادل گاز بین اتمسفر (جوّ) و صفحه ناخن را می دهد که همین موضوع باعث قوی شدن صفحه ناخن می شود و از طرف دیگر میزان تبخیر آب از صفحه ناخن را از 1.6 میلی گرم به ازای هر سانتی متر مربع در ساعت تا حد 0.4 میلی گرم به ازای هر سانتی متر مربع در ساعت کاهش می دهد واز کم آب شدن ناخن جلوگیری می کند. از سایر مواد تشکیل دهنده لاک ناخن می توان به رزینی به نام تولوئن- سولفونامید- فرمالدئید (اخیراً تحت عنوان رزین توسیلامید-فرمالدئید نام گذاری شده است) اشاره کرد که خود جزو مواد حساسیت آور قوی می باشد و در فرآورده های جدید تدریجاً از فرمولاسیون لاک ها حذف شده است و رزین هائی از قبیل رزین پلی استر یا سلولز استات-بوتیرات جایگزین آن شده اند، ولی ایجاد واکنش های حساسیتی تماسی نسبت به این مواد نیز کماکان محتمل است. همچنین موادی برای خاصیت انعطافی دادن به لاک به آن افزوده می شود و مواد معلق کننده، رنگدانه های متفاوت و حلّال ها و رقیق کننده های گوناگون نیز در ترکیب لاک ها وجود دارند. برای پوشش دادن حرفه ای ناخن به وجود سه لایه مختلف در لاک نیاز می باشد: یک ورقه ی پایه ای، یک لایه ی رنگدانه دار و یک ورقه ی رویه. ورقه ی پایه ای باعث خوب چسبیده شدن لاک بر صفحه ناخن شده و از پوسته پوسته شدن یا کنده شدن آن جلوگیری می کند، لایه دوم رنگدانه ها را تأمین کرده و ورقه ی رویه باعث براقی ناخن و جلوگیری از پوسته پوسته شدن لاک می گردد.

مشکلات ناشی از لاک های ناخن شامل تغییر رنگ صفحه ناخن و ایجاد انواع واکنش های حساسیتی تماسی نسبت به مواد تشکیل دهنده این فرآورده ها می باشند.

تغییر یافتن رنگ صفحه ناخن بیش از همه در اثر استفاده از لاک های ناخن قرمز D & C با شماره های 6،7، 34 یا Lake 5 ایجاد می گردد. پس از 7 روز استفاده ی مداوم از لاک ناخن صفحه ناخن رنگ زرد مایل به نارنجی پیدا می کند که این رنگ از نزدیکی کوتیکول ناخن شروع شده و تا انتهای ناخن گسترده می شود و طی 14 روز و بدون درمان از بین می رود؛ ولی در صورت ادامه یافتن تماس، ممکن است این رنگ ها چنان به صفحه ناخن نفوذ کنند که قابل برگشت مجدد نباشند. حساسیت های پوستی تماسی آلرژیک بیش از همه در اثر تماس با تولوئن-سولفونامید- فرمالدئید بوجود می آیند و تخمین زده می شود که در آمریکای شمالی حدود 4% نتایج مثبت تست های بررسی ماده ی حساسیت زا، مربوط به رزین

 تولوئن- سولفونامید- فرمالدئید باشد ولی هریک از ترکیبات موجود در لاک       می توانند بالقوه حساسیت زا باشند. در این افراد ممکن است سرخی وتورم چین ناخن، دردناکی و تورم نوک انگشتان و یا واکنش حساسیتی تماسی در نواحی مختلف بدن  بروز کند. هر ناحیه از بدن که در تماس با لاک ناخن باشد، ممکن است به حساسیت پوستی دچار شود که شایعترین محل های ابتلا شامل پلک ها، نیمه ی پائینی صورت، دو طرف گردن و بالای سینه هستند ولی این نوع حساسیت حتی در زنانی که به منظور جلوگیری از لیز خوردن جوراب های خود کمی لاک ناخن به بالای آنها می زنند و یا برای جلوگیری از ایجاد حساسیت نسبت به فلز نیکل به سطح پشتی زیورآلات خود لاک می مالند و حتی در پوست همسران و فرزندان برخی از این افراد که در تماس با ناخن های لاک خورده زنان هستند، مشاهده و گزارش شده است. شکننده شدن سطح ناخن در افردی که هفته ها لاک ناخن خود را نگه می دارند و یا از محصولات ارزان قیمت و بدون کیفیت استفاده می کنند نیز موضوعی شایع است.

 آخرین نکته در مورد پاک کننده های لاک ناخن است که معمولاً از حلّال های مختلفی همچون استون تشکیل یافته اند. گاهی این مواد باعث خشکی بیش از حد صفحه ناخن شده و التهابات حاد یا مزمنی در چین ناخن ها ایجاد می کنند.
توصیه کلی در مورد مصرف لاک ناخن این است که تا حدامکان از استفاده از این محصول خودداری شود و در صورت لزوم به صورت کوتاه مدت از لاک های با کیفیت بالا و فاقد مواد آلرژی زا (که اصطلاحاً به آنها هیپوآلرژیک گفته می شود) و با مارک های معتبر و شناخته شده استفاده گردد و در زمانی کوتاه نیز آن را از سطح ناخن پاک کرده و نرم کننده ها و مرطوب کننده های مناسب بر رو و اطراف ناخن ها مالیده شود.

 

 دکترداریوش دائر- متخصص پوست

www.drdaer.com

مسئولیت مطالب نوشته شده برعهده نویسنده است.

 

نویسنده : دکترداریوش دائر- متخصص پوست
تعداد نمایش : 3901 <<بازگشت

با ما مرتبط باشید!

تهران ، ونک ،گاندی شمالی ، خیابان برادران شریفی پلاک14 ،طبقه چهارم ،زنگ چهار

02188202914-02188292915
02188783761-02188874564